Slimmere manieren voor steden EV-laadinfrastructuur

Als je een elektrisch voertuig (EV) bezit, is de steeds terugkerende vraag die je krijgt: hoe makkelijk is het om de batterij onderweg op te laden? Het is duidelijk dat mensen gewoon verder willen gaan met hun dag en geen tijd willen verspillen aan het zoeken naar beschikbare en werkende oplaadstations, of bijvoorbeeld een laadpaal.

 

Beschikbaar en werkend zijn hier de sleutelwoorden. Onder de nieuwsberichten dit jaar over openbaar opladen voor EV’s zijn twee artikelen van de Financial Times (Power struggle stalls London’s electric cars en A day in the life of a London electric car station). Daaruit bleek dat een groot aantal van de openbare oplaadpunten voor EV’s in Londen niet beschikbaar waren of niet werkten.

 

Dit kan een raadsel voor u zijn. We hebben nu beelden van de andere kant van het heelal dankzij de New Horizons en er wordt gesproken over het klonen van mammoeten en ze vrij te laten in Siberië. Maar steden kunnen EV-bestuurders nog steeds geen betrouwbaar oplaadnetwerk bieden om range anxiety (de angst dat de batterij leegraakt) te overwinnen.

Dus hoe kan een EV-laadinfrastructuur een hoge tevredenheid scoren

Wat wij als bestuurders zien, zijn de oplaadstations aan de weg. De stations moeten compatibel zijn met verschillende EV-modellen en snel of standaard opladen mogelijk maken, afhankelijk van hun locatie. Bijvoorbeeld snelladen bij kort parkeren voor bestuurders die bereid zijn een hoger tarief te betalen en standaardladen voor bestuurders met een basispakket. Gebruiksvriendelijke software maakt veilige toegang mogelijk voor uitsluitend geauthenticeerde bestuurders. De stations moeten met de cloud verbonden zijn, zodat bestuurders met slimme apps beschikbare stations kunnen vinden en zelfs online kunnen reserveren. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een laadpaal laten plaatsen

Open standaarden

Wat we niet zien is de ruggengraat die de hele operatie bij elkaar houdt: het back-end systeem. Het back-end systeem is meestal webgebaseerde software waarmee stadsbeheerders openbare oplaadstations in de hele stad kunnen controleren en monitoren.

 

Laadstations communiceren met het back-end systeem via een toepassingsprotocol. En er zijn veel protocollen beschikbaar. In mijn vorige bericht heb ik het gehad over het Open Charge Point Protocol (OCPP). Wanneer gemeenten kiezen voor OCPP-conforme laadstations, kunnen ze al hun stations, ongeacht de fabrikant, beheren via één centraal systeem met OCPP-standaard.

Verbeter de efficiëntie 

Via het back-end systeem krijgen de beheerders een duidelijk overzicht van de netwerkstatus, bv. welke stations beschikbaar, in gebruik of gereserveerd zijn. Zonder het kantoor te verlaten, kunnen de operatoren een probleem oplossen en een station terug online brengen of onmiddellijk reageren op hotlineverzoeken om een laadsessie te deactiveren. De uptime van de infrastructuur wordt hierdoor aanzienlijk verbeterd.

 

Aangezien een EV-netwerk verschillende groepen bestuurders bedient, van het grote publiek tot de eigen serviceteams van de stad, moet hetzelfde back-end systeem ook een gemakkelijk beheer van de toegang van bestuurders en gebruiksgegevens bieden voor facturering en kostentoewijzing.

Vertrouw op een betrouwbare partner

Dankzij uitgebreide ervaring in energiebeheer biedt Schneider Electric uitgebreide oplossingen voor efficiënte EV-laadnetwerken. De EVlink Parking oplossingen van Schneider Electric omvatten zowel laadbeheer als netwerktoezicht en -onderhoud, en helpen ervoor te zorgen dat laadstations werken om de beschikbaarheid van de infrastructuur te maximaliseren.